close
تبلیغات در اینترنت
کوهنوردی آریا بندر انزلی/آموزشی/گرما زدگی
گروه کوهنوردی آریا بندر انزلی
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


گروه کوهنوردی آریا به عنوان اولین گروه رسمی هیئت کوهنوردی بندر انزلی در راستای توسعه و ترویج این ورزش و جذب و تشویق افراد مخصوصا جوانان در استفاده کامل تر از طبیعت در جهت متعالی نمودن جسم و روح خود سال 1380 فعالیت خود را آغاز نمود و از آن تاریخ تا کنون پس از پشت سر گذاشتن مشکلات بیشماری علیرغم جمعیت کم شهرستان و فقدان کوه و توجه گسترده عمومی به بسیاری از رشته های ورزشی مخصوصا قایقرانی و فوتبال توانسته حضوری قابل قبول در عرصه کوهنوردی کشور داشته باشدو.........

پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد



روش های جلوگیری از گرمازدگی در ورزشکاران :
روش اول :
انجام تمرین ورزشی در سایه یا مکانی دور از آفتاب .
ورزشکار پیش از تمرین ، در مرحله گرم کردن و در زمان استراحت بین تمرینات ، باید در زیر سایه بان و دور از آفتاب باشد . چرا که در غیر این صورت گرما می تواند درجه حرارت بدن را افزایش دهد، که باعث کاهش مایعات بدن و حجم خون شده و در کل تاثیر نامطلوب بر عملکرد عضلات در حین تمرین ورزشی دارد .....................

بقیه در ادامه مطلب...

 

 

 

                                                               

روش های جلوگیری از گرمازدگی در ورزشکاران :
روش اول :
انجام تمرین ورزشی در سایه یا مکانی دور از آفتاب .
ورزشکار پیش از تمرین ، در مرحله گرم کردن و در زمان استراحت بین تمرینات ، باید در زیر سایه بان و دور از آفتاب باشد . چرا که در غیر این صورت گرما می تواند درجه حرارت بدن را افزایش دهد، که باعث کاهش مایعات بدن و حجم خون شده و در کل تاثیر نامطلوب بر عملکرد عضلات در حین تمرین ورزشی دارد .
روش دوم :
در زمان تمرینان ورزشی در هوای گرم از لباس های روشن و نازک استفاده شود .
روش سوم :‌
هر ورزشکاری باید ازنظر روانی آمادگی رویارویی با پدیده گرمازدگی را داشته باشد ، زیرا با رعایت تمامی نکات پیشگیری از گرمازدگی ، امکان بروز آن وجود دارد .
در این موقع باید به سرعت تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد و با مصرف مناسب مایعات و محلول های نمکی و قندی به حالت تعادل برگردد .
برای پیشگیری از گرمازدگی، مصرف مایعات باید جزئی از برنامه یک ورزشکار باشد، چرا که کم آبی باعث بروز نشانه های گرمازدگی در بدن می شود، که نشانه های آن شامل تشنگی ، تحریک پذیری شدید بدن ، سردرد، ضعف، گیجی ، گرفتگی عضلات ، تهوع و کاهش عملکرد بدنی می باشد .
● توصیه های مصرف مایعات برای جلوگیری از بروز گرمازدگی :
۱) هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه حداقل ۲۱۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر آب یا یک نوشیدنی ورزشی نوشیده شود . پیش از تشنگی مایعات استفاده کنید . بهترین روش ، نوشیدن مایعات براساس میزان تعریق و حجم ادرار دفعی می باشد .
۲) اگر ورزش بیش از ۴۵ تا ۵۰ دقیقه ادامه دارد، باید از یک نوشیدنی ورزشی استفاده شود، که غلظت مناسب کربوهیدرات این نوشیدنی باید در حدود ۶% تا۸% باشد، ( ۱۴ تا ۱۸ گرم کربوهیدرات در ۲۴۰ میلی لیتر آب ) .
۳) مایعات حاوی نمک در افزایش احساس تشنگی و تمایل به مصرف مایعات دریافتی و جایگزینی الکترولیت ها مناسب هستند .
۴) استفاده از نوشیدنی های خنک با درجه حرارت ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد توصیه می شوند .
۵) نوشیدنی های حاوی کافئین ،‌الکل و کربنات درحین تمرین ورزشی نباید مصرف شوند، چرا که باعث افزایش ادرار و کاهش حجم دریافت مایعات و در نتیجه کم آبی می گردند .

 

                                                                       

درمان گرمازدگی 

درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد.

درمان فوری گرمازدگی-گرمازدگی یک فوریت پزشکی است. اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فوراً یک آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریع تر او را به نزدیک ترین بیمارستان برسانید.

اولین اقدام ، کاهش هر چه سریع تر دمای بدن فرد است.

 

بنابراین اولین کاری که شما باید برای یک فرد گرمازده انجام دهید این است که :

1- لباس های فرد گرمازده را درآورده و بدن او را در آب سرد فرو برید. اگر چنین امکانی وجود نداشت، با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج ، بدن فرد را با آب سرد خیس کنید یا اینکه قطعات یخ را به آرامی به بدن فرد بمالید.اگر مقدار آبی که در اختیار دارید کم است، ابتدا سر و گردن او را خنک کنید. تکه های یخ را روی گردن ، زیر بغل و کشاله ران او قرار دهید. توسط یک تکه کاغذ یا حوله یا پنکه ، او را باد بزنید.

 

2- بعد از حمام گرفتن ، فرد را در مکان خنکی قرار دهید.

 

3- پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود.

4- دست ها و پاهای فرد را ماساژ دهید تا خونی که خنک شده ، به سمت مغز و مرکز بدن او برود.

 

5 - اگر شخص به هوش است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. ولی اگر شخص بی هوش باشد، نمی توانید این کار را انجام دهید، بنابراین همانطور که گفتم بدن او را خنک کنید تا وقتی به هوش آمد، آب بنوشد.

 

- وقتی بدن فرد خنک شد، هر 10 دقیقه یک بار دمای بدن او را از طریق مقعد اندازه گیری کنید تا دمای بدنش کمتر از 38/5 درجه سانتیگراد نشود.

 

هنگامی هم که بدن فرد را در آب سرد فرو می کنید، باید مراقب باشید تا دمای بدنش کمتر از 39/5 درجه نشود. اگر هم دماسنج در اختیار نداشتید، تا وقتی که با لمس کردن بدن او احساس می کنید خنک نشده، عمل خنک کردن را ادامه دهید. ولی به محض خنک شدن بدن فرد ، عمل خنک کردن ( در آب سرد یا به شکل دیگر ) را متوقف کنید و اگر دمای بدن او مجدداً افزایش یافت، عمل خنک کردن را از نو شروع کنید.

 

 

                    

درمان ضعف و گرفتگی عضلات ناشی از گرمای زیاد :

معمولاً این عوارض را می توان در منزل درمان کرد.

- فرد باید در محل خنکی در منزل استراحت کند، لباس های نازک و نخی بپوشد، لباس های اضافی خود را در آورد، بدن خود را با آب سرد بشوید یا بوسیله یک حوله خنک مرطوب نگه دارد یا تکه های یخ را به بدن خود بمالد.

- همچنین از کولر یا پنکه برای خنک کردن خود استفاده کند.

 

- یک نوشیدنی خنک ، حاوی نمک بنوشد. مثلاً یک قاشق چایخوری یا مرباخوری نمک را در یک لیتر آب حل کند و در طی یک ساعت کم کم آن را بنوشد. همچنین می تواند یک قاشق غذاخوری شکر یا پودر شربت را برای افزایش کالری نوشیدنی، به آن اضافه کند. اگر فرد مسن است یا نمی تواند نوشیدنی شور بنوشد، باید او را به بیمارستان ببرید.

 

- گرفتگی عضلات را می توان با ماساژ دادن آنها برطرف کرد. باید روی محل گرفتگی فشار دهید و حوله ی گرمی روی آن قرار دهید. مصرف یک نوشیدنی شور، از عود گرفتگی پیشگیری می کند.

- فردی که دچار این عوارض شده است، حداقل باید 24 ساعت استراحت کند.

● اثر تغذیه در پیشگیری از سرمازدگی
سرمازدگی، بیشتر در ورزش های زمستانی که در آب و هوای بسیار سرد یا فصول سرد سال برگزار می شوند و همچنین در کوهنوردانی که به ارتفاعات بالا صعود می کنند، بروز می نماید . البته روش های مختلف و متفاوتی برای پیشگیری از بروز سرمازدگی وجود دارد ، که اولین روش توجه به پوشش و لباس مناسب می باشد، که این لباس باید حداقل گرما را از خود خارج ننماید و مانع ورود سرما گردد . مهمترین نقاط از بدن که ممکن است دچار سرمازدگی شوند به ترتیب ، پاها، دست ها و صورت می باشند .
یکی از عواملی که می تواند تا حدودی از بروز سرمازدگی جلوگیری نماید، تغذیه مناسب است . از آنجایی که بدن در هوای سرد نیاز به سوزاندن انر‍ژی برای تولید گرما دارد، که این انرژی سوزانده شده باید به سرعت جایگزین شود .
بنابراین توجه به مواد انرژی زایی که سریع تر سوخته شده و انرژی مورد نیاز را تأمین ننماید، از اهمیت بالایی برخوردار است . در ضمن این مواد غذایی باید کم حجم و لیکن پرانرژی باشند، لذا مصرف خرما، کشمش و آجیل شیرین می توانند بهترین انتخاب باشند .
نوشیدنی های مصرفی برای جلوگیری از سرمازدگی هم باید به نوعی انتخاب شوند که بتوانند بدن را به تولید انرژی گرمایی بیشتری وادارند. بدین منظور، مصرف نوشیدنی های کافئین دار می تواند سودمند باشد، چرا که این نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند و باعث تسریع در متابولیسم چربی ها شده، با سوخته شدن سریع تر چربی ها، انرژی گرمایی بیشتری تولید می شود .
البته باید برای مقابله با اثر دیورتیکی ( ادرار اوری ) ترکیبات کافئین دار از غلظت متعادل نوشیدنی های کافئین دار استفاده شود . از نوشیدنی های کافئین دار می توان به قهوه ، نسکافه، شیرکاکائو ، شیرقهوه و حتی شکلات اشاره کرد .
مسأله مهم دیگری که از نظر فیزیولوژیکی حائز اهمیت است، آن است که بدن را در محیط های سرد برای مقابله با سرما و برای تامین گرمای مورد نیاز خود تمایل به دریافت غذاهای پرانرژی و چرب دارد . مطالعات نشان داده است که افراد در مناطق سرد، نسبت به مناطق گرم تمایل بیشتری به مصرف غذای چرب دارند به این خاطر که غذاهای چرب انرژی بیشتری را تأمین می کنند( هرگرم چربی ۹ کیلوکالری انرژی تولید می کند) و بدین ترتیب گرمای بدن تأمین می شود .
به ورزشکارانی که در آب و هوای سرد به فعالیت ورزشی می پردازند ، توصیه می شود که از مواد غذایی کم حجم و پرانرژی استفاده کنند و بیشتر از نوشیدنی های گرم حاوی کافئین با غلظت متعادل و مناسب استفاده نمایند .

 

 
 



نوع مطلب : آموزشی، 
برچسب ها :

امتیاز : :: نتیجه : 3 امتیاز توسط 3 نفر مجموع امتیاز : 18
تعداد بازدید مطلب : 69
یکشنبه 21 ارديبهشت 1393 :: 13:31